Formalności przy sprzedaży mieszkania

Przy sprzedaży mieszkania potrzebny jest szereg dokumentów i załatwienie wielu formalności. Przede wszystkim należy przygotować zaświadczenie z administracji, że nie jest zadłużone w opłatach, zaświadczenie z urzędu gminy lub miasta o tym, że nikt nie jest zameldowany w mieszkaniu, wypis z księgi wieczystej, umowę sprzedaży nieruchomości, dowód osobisty, NIP oraz PESEL. Kupujący musi zaś dostarczyć jeszcze zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie mieszkaniowym, chyba że mieszkanie jest kupowane za gotówkę, wtedy nie trzeba nic przynosić. Wszystkie te dokumenty należy przynieść do notariusza i tam sporządzić akt notarialny, mówiący o sprzedaży mieszkania (zobacz mieszkania na sprzedaż Stare Miasto Częstochowa).

Jeżeli chodzi o umowy zawierane przez strony to na początku można sporządzić umowę przedwstępną. Przydaje się to zwłaszcza wtedy gdy kupujący nie może od razu zapłacić, gdyż nie dokończył jeszcze formalności kredytowych w banku. Jest to pewnego typu rezerwacja i wstępna deklaracja. Jeżeli takie lub podobne przeszkody nie występują, strony powinny zawrzeć umowę sprzedaży i udać się do notariusza. Przed ostateczną sprzedażą mieszkania kupujący płaci właścicielowi przy podpisywaniu umowie przedwstępnej zadatek, czyli formę zaliczki. Jeżeli kupujący nie wywiąże się ze zobowiązań i nie wypełni umowy sprzedaży w ustalonym terminie z powodu rezygnacji z oferty, to sprzedający ma prawo do zatrzymania otrzymanego zadatku.

Dopełnienie wszystkich formalności jest bardzo ważne przy sprzedaży mieszkania. Zanim się więc do tego zabierzemy, zapoznajmy się co i kiedy należy dokonać i jakie dokumenty są ku temu wymagane.

Najtańszy kredyt hipotecznySPRAWDŹ
+